viernes, 14 de enero de 2022

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ALTAR DE POLS

 

 

Entre els dits la geometria de l’aigua del so, potser la terra

promesa, escampada en la fotosíntesi de la pell.

potser la llum en humides lluernes, grogues llunes en la nit.

Potser les espines seques a les butxaques, un món el sabor

del qual mai no intuïm un vent regant el seu aroma al llit

de les intempèries, un anar-se’n de la memòria i el tinter,

un sender on només cauen les fulles dels arbres, sense més

escarafall, la nit acumulada en la pols de les ulleres.

Tot és simple com els ossos que floreixen en la sequera,

Un amb prou feines els llig en les parets o en una botella de quimeres.

Cadascú marxa i s’atura a veure des de les cantonades

el reflex del foc de tots els inferns que ens venten

al desterrament, sense poder eludir el despropòsit de les cunetes.

Vivim sempre en una mena de comiat endèmica:

Ningú no ens anomena ni tan sols en el dolor genètic del cadàver

Dels ulls que deixaren de pertànyer-nos en allò visible.

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Poema d’ANDRÉ CRUCHAGA traduït en català per PERE BESSÓ

 

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ALTAR DE POLVO

 

 

Entre los dedos la geometría del agua del sonido, quizás la tierra

prometida, desparramada en la fotosíntesis de la piel.

quizás la luz en húmedas luciérnagas, amarillas lunas en la noche.

Quizás las espinas secas en los bolsillos, un mundo que nunca

se intuye su sabor, un viento regando su aroma en la cama

de las intemperies, un marcharse de la memoria y el tintero,

un sendero en donde solo caen las hojas de los árboles, sin mayor

aspaviento, la noche acumulada en el polvo de las ojeras.

Todo es simple como los huesos que florecen en la sequía,

uno apenas los lee en las paredes o en una botella de quimeras.

Cada quien camina y se detiene a ver desde las esquinas

el reflejo del fuego de todos los infiernos que nos avientan

al destierro, sin poder eludir el sinsentido de las cunetas.

Vivimos siempre en una especie de despedida endémica:

nadie nos nombra ni siquiera en el dolor genético del cadáver

de los ojos que dejaron de pertenecernos en lo visible.

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De ‘Como quien pide luz o pide agua’, 2021.2022

©André Cruchaga


 

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