ABSURDS
El carrer incomprensible amb la seua
horca d’andanes lúgubres.
La mateixa pel•lícula en blanc i
negre de la cendra, la violència
en el seu punt fix de duresa i els
seus palpitants cadàvers:
el carbó ominós dels jardins
colpejant-nos davant de l’espill.
Ens serveix d’alguna cosa la força
bruta per a desxifrar l’enderroc,
aqueix estrany llegat de la suor
entre els engonals?
Les hores de la despulla ens esguiten
amb certa traïdoria.
La temperatura es precipita i
agonitza en els guants de l’escalfred,
ens tritura el buit d’aquesta
distància que hem anat creant,
ens desconeix la taula i aqueixa
impassible simulació de primavera.
Sempre he cregut que la gatzara és
una mena de tautologia,
aqueixa altra cara de l’anonímia, la
complicitat obstinada i compulsiva.
(En l’hemeroteca de la fullaraca, els vaivens
polítics
de la contradicció I la seua seqüela
d’escaramusses.)
Ara com ara, deixa’m. Sóc animal
ferit enmig del desordre.
Sóc una criatura que volgué furtar-li
els ulls a una torxa
de tempesta, a un carrussel de peixos
en baix relleu d’alumini.
San Francisco, California, 2013
.
. Poema d’ANDRÉ CRUCHAGA traduït en
català per PERE BESSÓ
ABSURDOS
La calle incomprensible con su horca
de andenes lúgubres.
La misma película en blanco y negro
de la ceniza, la violencia
en su punto fijo de dureza y sus
palpitantes cadáveres:
el carbón ominoso de los jardines
golpeándonos frente al espejo.
¿Nos sirve de algo la fuerza bruta
para descifrar el escombro,
ese extraño legado del sudor entre
las ingles?
Las horas del despojo nos salpican
con cierta alevosía.
La temperatura se precipita y agoniza
en los guantes del escalofrío,
nos tritura el vacío de esa distancia
que hemos ido creando,
nos desconoce la mesa y esa impasible
simulación de primavera.
Siempre he creído que el bullicio es
una especie de tautología,
esa otra cara de la anonimia, la
complicidad obstinada y compulsiva.
(En la hemeroteca de la hojarasca, los vaivenes
políticos
de la contradicción Y su secuela de escaramuzas.)
Hoy por hoy, déjame. Soy animal
herido en medio del desorden.
Soy una criatura que quiso robarle
los ojos a una antorcha
de tormenta, a un carrusel de peces
en bajorrelieve de aluminio.
San Francisco, California, 2013
.
Del libro: ‘Primavera de arcilla’
©André
Cruchaga
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