viernes, 11 de marzo de 2022

Imagen FB de Pere Bessó


INTERIORS D’ARGILA SOLTA

 

 

Mentre tracte de donar-li sentit a l’inexorable, la memòria matisa

el temps perdut, el gira-sol derruït sota de les sabates,

sobre petjades, el vestigi de les mossegades, les violes

enmig de l’esbarzer desatès en les ferides de la pell.

La realitat li dóna a un racions de veritats impossibles

de defugir per més que el temps proveesca de certes fantasies.

En el nosaltres caben presagis i dentadures de pesadesa:

Ningú no pot oblidar tota la història que arrosseguem,

i els silencis que emergeixen com a floracions d’ulls que no miren

o si veuen, l’imperi de les coses es torna i imposa indesxifrable.

Tot el que ens oprimeix germina en la foscor de la terra.

Hui no escasseja el teatre amb les seues artèries trencades.

Al setge de pedra de l’extranyesa, el moviment eclipsat

dels braços, cecs els ungüents que trastoquen les finestres.

En quin moment el nostre país es tornà caricatura, un garbuix

de paisatges sinistres? —Ací hi ha el càncer assedegat de penombra

amb la seua tèrbola resplendor de paradís, amb el seu fal•lus impur.

.

Poema d’ANDRÉ CRUCHAGA traduït en català per PERE BESSÓ

.

.

INTERIORES DE ARCILLA DESASIDA

 

 

Mientras intento darle sentido a lo inexorable, la memoria matiza

el tiempo perdido, el girasol derruido debajo de los zapatos,

sobre pisadas de agua, el vestigio de las mordidas, los alhelíes

en medio de la zarza desasida en las heridas de la piel.

La realidad le da a uno raciones de verdades imposibles

de soslayar por más que el tiempo provea de ciertas fantasías.

En el nosotros caben presagios y dentaduras de pesadumbre:

nadie puede olvidar toda la historia que arrastramos,

y los silencios que emergen como floraciones de ojos que no miran

o si ven, el imperio de las cosas se torna e impone indescifrable.

Todo lo que nos oprime germina en la oscuridad de la tierra.

Hoy no escasea el teatro con sus arterias rotas.

En el cerco de piedra de la extrañeza, el movimiento eclipsado

de los brazos, ciegos los ungüentos que trastocan las ventanas.

¿En qué momento nuestro país se volvió caricatura, un amasijo

de paisajes siniestros? —Ahí está el cáncer sediento de penumbra

con su turbio resplandor de paraíso, con su falo impuro.

.

De ‘Como quien pide luz o pide agua’, 2021.2022

©André Cruchga